Znanje jednakost i uspeh za sve

Job Shadowing Наставника

Активност праћење рада колега истог звања (job shadowing) по четвртом акредитованом пројекту под називом „Знање, једнакост, успех за све“ из програма Ерасмус+, реализовале су две колегинице из ССШ „Бранко Радичевић“, Јасмина Марић и Ивана Станковић у периоду 29. октобар до 7. новембра 2024. године. Шпанска школа из места Фернан Нуњез, близу Кордобе, била је домаћин и организатор ове активности. Колеге које смо упознали кроз раније пројекте, потрудиле су се да посете часовима, додатне активности, састанци и сусрети са представницима власти теку веома добро. Одлична организација, расподела задужења и активност ученика у појединим деловима, посету су учиниле занимљивом, садржајном, шареноликом. Веома добро искуство, доста нових идеја које се могу имплементирати у наш свакодневни рад и тежња ка одржавању контакта и учествовање у новим пројектима, неки су од резултата и закључака након реализоване мобилности.

Колегиница Ивана Станковић је боравила на часовима својих колега информатичара – општа информатика, пословна информатика, програмирање, примењена информатика, примењена математика али и на часу из економске групе предмета где се шпански колега потрудио да увеже два предмета Историју – Пословну информатику, и направи веома занимљив час, користећи се модерним присупом теми.

Колегиница Јасмина Марић присуствовала је часовима историје код колегинице која је обрађивала тему која обухвата велики временски период. Посматрала је њен приступ теми, начину како се ученици анимирају, шта од дигиталних технологија користе као и како се ученици завршне године припремају за пријемни из области историје која је обавезан предмет на полагању испита за упис на факултет.

Директорица са својим тимом сарадника дочекала нас је и представила своју школу, наставнике и шпански систем образовања. Увидели смо сличности и разлике, а највише смо се задржали на узраству ученика наше школе и које су разлике у „понуди“ образовања у том узрасту и како је њихово школство конципирано у сфери општих али и стручних среднњих школа.

Како ми долазимо из стручне школе, шпанске колеге су се потрудиле да свако послеподне, након часова у школи, организују активно време али у вези са нашим звањем. Тако да смо учествовали у радионицама на тему историјске грађе Шпаније и Србије, на тему историсјких споменика и културне баштине њихове земље, радионице на тему дигитализације музеја и споменика кутуре и друго. Такође, показали су нам процес производње маслиновог уља и објаснили сарадњу локалне заједнице са школама тог краја. Такође, градоначелник је истакао важност улагања у образовање али и помоћ младим предузетницима који се одваже да оснују свој посао одмах након завршетка обавезног дела школовања.

премљеност кабинета и учионица је слично као у нашој школи. Велику помоћ државе и европских фондова имају у опремању информатичких кабинета што доказује велики број нових, добрих рачунара али и 3д принтера, ласера, опреме за снимање и продукцију.

На средини времена проведеном на мобилности у Шпанији, домаћини су нам организовали једнодвени обилазак града Кордобе. Колегиници је и тај дан био радни, јер толико историсјких чињеница, толико судара цивилазиација и утицаја из оног времена, врло је применљиво као пример на часу када се обрађује тема шпански грађански рат.

Промоција знања, спорта, здравог живота, увиђа се и на одморима и по садржају који се шпанским ученицима нуди. Школа без личних телефона и за ученике и за наставнике. Опрема која се користи као помагала на часовима су само компјутери, паметне табле и таблети у сврху учења.

Ученици завршне године, представили су нам своје пројекте којима се такмиче на такмичењу које се одржава у Мадриду сваке године. Неки ученици су постигли изваредне резултате самим тим што су концепт пројекта осмислили од почетка до краја. Сама реализација је предтављена нама.

На састанку наставника извучени су закључци и дате неке препоруке – добре стране српског и добре стране шпанског образовног система. Издвојени су и недостаци. Наставници који учествују у Ерасмсу+ пројектима, већ су одлучни да се ти недостаци смањују док се не уклоне у потпуности. Наравно, колико је у нашој моћи.

Сертификати су додељени, потписани Уговори о учењу, док се Еуропасс документи још чекају. Договорена је сарадња на ка2 пројектима, јер имамо идеју која је настала управо током посете наставника њиховој школи.

Лепо искуство. На нама остаје да испунимо оно што смо приметиле да можемо применити и променити на боље у нашем личном раду са нашим ученицима и колегама.